Logistické centrum. Co to je, typy a funkce v logistice

Created by Monika Sojka |

Jak využíváte potenciál logistického centra při rozvoji vlastního podnikání? Co tento pojem vůbec znamená? A je rozdíl mezi logistickým centrem a logistickým skladem? Na tyto a další otázky najdete odpovědi v našem článku. Přečtěte si jej a udělejte správná rozhodnutí, která vám pomohou poskočit na další úroveň v rozvoji vaší společnosti.

Neváhejte s otázkami!

Jsme zde, abychom na ně odpověděli a pomohli vám lépe poznat naši nabídku. Váš zájem o naši firmu bekuplast je pro nás prioritou. Klikněte na tlačítko vedle – těšíme se na vaši zpětnou vazbu!

Seznamte se s definicí pojmu logistické centrum, zjistěte, jaké jsou jeho typy a funkce v logistice a dopravě.

Logistické centrum - co to je? Definice.

V moderním světě již nikoho nepřekvapí velká logistická centra, která se nejčastěji nacházejí u důležitých a významných dopravních uzlů. Obrovské haly se speciálními rampami, které usnadňují nakládku a vykládku zboží, jsou poměrně běžným jevem. Některá z nich jsou pouze logistickými centry, která se zabývají především tříděním zboží nebo zásilek a jejich předáváním do tržních uzávěrů na celostátní, provinční nebo okresní úrovni. Každé logistické centrum je samozřejmě vybaveno potřebnou infrastrukturou. Kromě té, která je vidět zvenčí, existuje i vnitřní část. Hlavní funkcí těchto zařízení je příjem, skladování, distribuce a předávání zásilek k další přepravě.

Typy logistických center

Typy těchto zařízení můžeme rozdělit na:

  • globální logistická centra
  • regionální logistická centra
  • lokální logistická centra.

Rozsah každého dalšího zařízení s touto funkcí je menší, což ovlivňuje i kapacitu konkrétních logistických center.

Jaké funkce má logistické centrum?

Zde jsou uvedeny nejdůležitější funkce logistických center:

  • skladování
  • přeprava
  • vychystávání objednávek
  • vyřizování objednávek
  • řízení zásob

To samozřejmě není vše. Mezi vedlejší funkce logistických center patří také takové formy spolupráce, jako jsou propagační činnosti, spedice, poskytování pojištění, provozování strojů a dokonce i bankovní a účetní služby. Jak je vidět, logistická centra poskytují činnosti komplexně, což jistě vybízí k využívání jejich služeb. Je třeba vědět, že počet logistických center v naší zemi se neustále mění. Samozřejmě se nesnižuje, ale zvyšuje. Je to dáno především rostoucí poptávkou po zboží a stále se rozšiřující spotřebou.

Logistická centra - příklady

Největší logistická centra v Polsku nebo v Evropě se samozřejmě nacházejí u hlavních dopravních uzlů. Nejde samozřejmě jen o křižovatky rychlostních silnic, ale také o vodní cesty a železnice. Díky tomu může zboží v krátkém čase putovat od výrobce k objednateli. Největší logistická centra se nacházejí mimo jiné v Chorzówě, přímo u dálnice A4 - tento areál zabírá 234 848 m2, ve Strykowě nebo v Parku Błonie. Mezi ty, které vynikají v Evropě, patří jistě logistické centrum ve Veroně, které zabírá 250 hektarů, a v německých Brémách s rozlohou 472 hektarů. Každé z těchto center se samozřejmě poněkud liší svými specifiky, přijatými systémy a vybavením. Nicméně vybavení, jako jsou plastové palety, skládací přepravní boxy a plastové přepravky podle eurostandardů, se nachází téměř ve všech logistických centrech.

Shrnutí: využijte potenciál profesionálních logistických center ve vlastní společnosti

Většina lidí si plete pojem logistické centrum s logistickým skladem. V prvním případě samozřejmě nemluvíme ani tak o samotném objektu, ale také o procesech, které v něm probíhají na základě moderních řešení používaných v logistice. Naproti tomu logistický sklad je jednoduše zařízení, kde se skladují zásilky a vykládá a nakládá zboží. Jak první, tak i druhé jsou důležité pro celé odvětví dopravy a například i pro trhy elektronického obchodování. Bez takového logistického centra by však bylo pro malé podniky mnohem obtížnější fungovat. Postarejte se o rozvoj vlastní firmy a navažte spolupráci se spolehlivým logistickým centrem, které převezme část vašich povinností a zároveň se postará o zvýšení průchodnosti vaší firmy, což se rovná i zvýšení zisku.

 

Autor příspěvku: Mgr:

Autor: Monika Sojka - marketingový specialista