Kaizen: lepší není nepřítelem dobrého

Created by Monika Sojka | |   Znalosti o Bekuplastu

Kaizen - japonské slovo, které v polštině znamená "zlepšení", "zlepšení", "změna k lepšímu". - si získalo oblibu jako termín pro obchodní filozofii neustálého zlepšování řídících a výrobních procesů na všech úrovních - ačkoli ji lze aplikovat na mnoho oblastí života, včetně těch, které nesouvisejí s průmyslovými procesy.

Neváhejte s otázkami!

Jsme zde, abychom na ně odpověděli a pomohli vám lépe poznat naši nabídku. Váš zájem o naši firmu bekuplast je pro nás prioritou. Klikněte na tlačítko vedle – těšíme se na vaši zpětnou vazbu!

Malé kroky versus velké skoky

Vznik kaizenu se datuje do prvních let po druhé světové válce. Brzy po skončení válečných operací přijela do Japonska skupina amerických statistiků z USA spolu s Williamem Edwardsem Demingem, specialistou na řízení kvality. Právě on prosadil tezi, že snaha o kvalitu by neměla skončit, když výrobek nebo služba dosáhne určitých požadavků, ale že by se měla stát součástí životního stylu a procesu neustálého zlepšování. Neustálé zlepšování všech zaměstnanců - od vrcholového managementu až po řadové pracovníky - a nikdy nekončící zlepšování kvality podniků a výrobků brzy přispělo k japonskému hospodářskému zázraku a kaizen se stal trvalou součástí pracovního života Japonců (v západních zemích se neujal, tam tuto filozofii vytlačila orientace na inovace a okamžité výsledky). Zjednodušeně řečeno, kaizen je metoda malých a systematických kroků orientovaná na zlepšování procesů a kolektivní úsilí, využívající konvenční, dobře známé metody fungování (i když často aplikované netriviálním způsobem). Západní podnikatelská filozofie naproti tomu dává přednost "sedmimílovým podezřelým" orientovaným na velkolepé úspěchy a rychlé výsledky dosažené pomocí nových metod a velkých investic.

Ztělesněním hodnoty kaizen a jeho přínosů se stala japonská Toyota, kde byl zaveden spolu s mnoha dalšími principy, včetně metody kanban (které jsme věnovali jiný příspěvek na blogu) a Just-In-Time (princip dodávek přesně na čas). Její úspěch na světových automobilových trzích vedl západní manažery k tomu, aby se blíže seznámili s principy filozofie kaizen a obchodními přínosy, které poskytuje. Kniha Taiichiho Ohna, vedoucího výroby v závodech Toyota a velkého zastánce kaizen, s názvem "The Toyota ProductionSystem: More than Large-Scale Production" (VýrobnísystémToyota: Více než velkovýroba), vydláždila cestu této podnikatelské filozofii v západních zemích. Přijetí této koncepce v zahraničních ekonomikách dále napomohla kniha "Kaizen: klíč ke konkurenčnímu úspěchu Japonska" od Masaakiho Imai, poradce v oblasti managementu; koncepce byla rozpracována do systému řízení známého jako proces neustálého zlepšování (německy Kontinuierlicher Verbesserungsprozess - KVP).

Deset principů kaizen

Kaizen je založen na 10 základních principech. Jejich uplatňováním lze postupně zlepšovat práci v každé fázi a na každé úrovni. Jedná se o tyto principy:

  1. "Problémy vytvářejí příležitosti" (koncept nepopulární v západní podnikatelské kultuře, kde se problémy - pokud možno - spíše ignorují nebo krotí). Kaizen vybízí k tomu, aby se s řešením problému nečekalo do poslední chvíle, protože to si koleduje o problémy, ale aby se řešil proaktivně.
  2. "Zeptejte se pětkrát "proč"?" Tímto způsobem můžete přijít na příčinu většiny problémů a dospět k efektivním řešením (je to dobrý způsob, jak se nespokojit s nejjednoduššími a nejzjevnějšími odpověďmi, ale jít po "nitce k uzlu").
  3. "Přijímejte nápady od všech". Je to příležitost poznat - v partnerství - širší spektrum názorů účastníků a zapojit je do koncepčních procesů. To nám umožní prozkoumat neobvyklé nápady a neotřelé pohledy na problémy, které inspirují k nezjevným, ale účinným opatřením.
  4. 'Přemýšlejte o realizovatelných řešeních'. Investice do hotových a - často - nákladných systémů/strojů/provozů nemusí být nutně řešením každého problému. Někdy stačí jednoduchá opatření (například drobné změny systému nebo hardwaru). Stručně řečeno: v jednoduchosti je síla.
  5. "Nedržte se stávajícího stavu. Hledejte jiný pohled, jinou perspektivu, inspirujte se řešeními používanými v jiných odvětvích, která mohou vyřešit vaše problémy.
  6. "Tvrzení, že to nejde, je výmluva." Příkladem může být americký vesmírný program. V roce 1961 americký prezident John F. Kennedy slíbil své zemi, že do konce desetiletí vstoupí na Měsíc americký astronaut. O osm let později se tento sen díky společnému úsilí tisíců lidí a miliardám dolarů investic podařilo uskutečnit.
  7. "Volte jednoduchá řešení, nečekejte na dokonalá řešení. Když se vaše loď potápí kvůli díře ve dně, začněte vyléváním vody a mezitím vymyslete, jak únik vody zastavit. Udělejte malý krok vpřed a možná to změní váš pohled na problém.
  8. "Místo peněz používejte chytrost". Tato zásada je obzvláště užitečná v dnešní době, kdy máme díky existenci internetu přístup k celé řadě nápadů.
  9. "Opravujte chyby za pochodu". Ne všechno lze udělat správně hned napoprvé. Není třeba se bát neúspěchů, pokud se po malých krůčcích vydáme správným směrem.
  10. "Zlepšování nemá konce". Žádné řešení není dokonalé. Vždy je co zlepšovat.

Kaizen ve skladu

Kaizen funguje v mnoha oblastech života, včetně logistiky. Metoda zlepšuje mnoho procesů ve skladu. Umožňuje také zlepšit infrastrukturu, tok informací i ergonomii práce. Zavedení výše uvedených principů a dodržování jejich doporučení by mělo přinést řadu výhod, mezi něž patří: snížení nákladů; úspora času; zlepšení: pracovních podmínek a kvality, jednotlivých operací a fungování týmu zaměstnanců; zvýšení jejich kvalifikace a užší identifikace s firmou; lepší komunikace mezi vedením a liniovými zaměstnanci; spolupráce při řešení problémů; větší ochota plnit povinnosti. Důležité však je, aby se pocit odpovědnosti za podnik neomezoval pouze na vedoucí pracovníky, ale i na pracovníky ve skladu. Měli by si být vědomi, že nesou spoluodpovědnost za místo, kde vykonávají své povinnosti; na druhé straně by měli mít volnou ruku při vznášení požadavků a návrhů týkajících se činnosti podniku. To, že vedení bere v úvahu jejich názory, zvyšuje jejich angažovanost a posiluje jejich ochotu jednat.

Z dlouhodobého hlediska kaizen umožňuje uklidit skladové prostory, vytvořit ergonomická pracoviště a zlepšit využití skladovacích prostor. To se následně promítá do lepší organizace práce, větší kontroly nad různými oblastmi skladu a lepšího plnění úkolů, což vede ke zkrácení dodacích lhůt a zvýšení tržeb. Společnosti, které se řídí filozofií kaizen, se přirozeně nemusí vzdávat velkých investic. Využívají však čas mezi realizací velkých inovačních projektů k realizaci drobných nápadů na zlepšení konkrétních procesů. Tato strategie spočívá v následování malých kroků - bez přestávky.

 

Autor příspěvku: Mgr:

Monika Sojka - marketingová specialistka