Co je dropshipping? Typy, výhody a nevýhody práce v modelu dropshippingu.

Created by Monika Sojka | |   Znalosti o Bekuplastu

Dropshipping je obchodní model, který je populární prakticky po celém světě. Při pohledu na rostoucí počet jednotlivých internetových obchodů lze říci, že se prosadil i u nás - a to "natrvalo". Pokud se chcete dozvědět, co přesně to je, jaké jsou jeho hlavní nevýhody a výhody a další důležité informace, navštivte nás.

Neváhejte s otázkami!

Jsme zde, abychom na ně odpověděli a pomohli vám lépe poznat naši nabídku. Váš zájem o naši firmu bekuplast je pro nás prioritou. Klikněte na tlačítko vedle – těšíme se na vaši zpětnou vazbu!

Získejte přístup ke klíčovým informacím o dropshippingu a zjistěte, zda je tento model obchodní spolupráce vhodný právě pro vás. Vítejte!

Dropshipping - co to je?

Dropshipping není nic jiného než model spolupráce mezi prodejcem (obvykle majitelem nebo správcem e-shopu) a majitelem zboží (výrobcem, velkoobchodníkem, skladem atd.). Ve zkratce se dá říci, že spočívá v rozdělení odpovědnosti do 2 oblastí:

  • Prodejce, který je zodpovědný za propagaci nabídky a tím i za získávání zákazníků.
  • Sklad, který přebírá veškerou (nebo převážnou většinu) odpovědnost za veškerou logistiku.

Prodejce propaguje svůj internetový obchod, kde prodává konkrétní zboží. A jakmile se transakce uskuteční - sklad je zodpovědný za procesy balení a expedice. Odměnou pro prodejce je obvykle provize (marže) vypočtená jako procento z hodnoty prodeje. V závislosti na odvětví a také na druhu a množství prodávaného zboží se výše marže může pohybovat od několika do několika desítek procent.

Typy dropshippingu - jak tento model online prodeje dělíme?

Spolupráce v modelu dropshippingu může probíhat podle několika scénářů. První z nich se týká oblastí, za které odpovídá jak internetový obchod, tak samotný velkoobchod (sklad/výrobce). Lze tedy přijmout následující řešení:

  • Model číslo 1, v němž odpovědnost za prodej leží na bedrech internetového obchodu. Internetový obchod odpovídá za fakturaci, zákaznický servis a vyřizování případných reklamací. Úloha velkoobchodníka se naopak omezuje na skladování zboží a zpracování zásilek.
  • Model č. 2 rozšiřuje roli velkoobchodníka, který je odpovědný nejen za expedici, ale také za všechny oblasti, které jsou v kompetenci prodejce zboží (servis, reklamace atd.). V této variantě je dropshipper omezen na pouhé zprostředkování prodeje (odpovídá mimo jiné za marketing, aktivaci "starých" a získávání nových zákazníků).

Další formou klasifikace typů dropshippingu je ta, která se týká způsobu skladování a přepravy zboží. V rámci tohoto přístupu rozlišujeme např:

  • Fullfillment sklady, které poskytují prodejci prakticky neomezený přístup ke všemu zboží, které zůstalo v držení velkoobchodníka nebo výrobce. To mu dává obrovský výběr, ale zároveň musí přijmout riziko, že nebude mít dostatečné nebo nedostatečné zásoby. To vše je dáno tím, že ke zboží mají přístup i další maloobchodníci, kteří působí on-line.
  • Konsignační sklady, které maloobchodníkovi poskytují "exkluzivní" přístup k určitému zboží. To znamená, že má k dispozici vyhrazený skladovací prostor, a tedy i výrobky, které mu nikdo nemůže odebrat. Podstatnou nevýhodou tohoto řešení je menší sortiment a vyšší náklady.

Co je třeba zvážit, když uvažujete o práci s modelem dropshippingu?

Přestože vyhlídka na provozování vlastního internetového obchodu (a bez nutnosti zřizovat sklad, zaměstnávat zaměstnance a nákladně "zásobovat") může být lákavá - vyplatí se před takovým rozhodnutím analyzovat všechna pro a proti.

Výhody dropshippingu - proč se vyplatí?

Mezi hlavní výhody dropshippingu patří:

  • Nízká vstupní bariéra - začít podnikat v tomto oboru vyžaduje skutečně minimální vstupní náklady. Na začátku potřebujete pouze nápad, trochu volného času a přiměřenou finanční injekci, která vám umožní otevřít internetový obchod a spustit první reklamní kampaně.
  • Velké pohodlí při vedení podniku - omezená oblast činností znamená, že se musíte soustředit pouze na klíčové prvky, které mají největší vliv na vaše výsledky. Máme samozřejmě na mysli prodej a marketing. U dropshippingu lze věci, jako je přijímání objednávek, balení a expedice - přenechat výhradně samotnému velkoobchodníkovi nebo výrobci.

Nevýhody dropshippingu aneb proč byste si to měli promyslet?

Prodej v tomto modelu má mnoho pozitiv, ale je třeba si uvědomit, že není zcela "posetý růžemi". Mezi hlavní slabiny totiž patří:

  • Konkurence - již zmíněná nízká vstupní bariéra je důvodem, proč se dropshippingu může věnovat prakticky kdokoli. To vede k nárůstu počtu provozovaných e-shopů a v důsledku toho i ke zvýšené konkurenci mezi jednotlivými internetovými prodejci.
  • Nízké marže - větší počet obchodů prodávajících stejné (nebo velmi podobné) zboží vyvolává další hrozbu, kterou je cenová konkurence. Pravidelné slevy nebo akce způsobují, že zisky prodejců jsou stále menší a menší.
  • Nedostatek plné kontroly - tento prvek se týká jak zboží, tak celé oblasti související s obsluhou kupujících. Vzhledem k tomu, že většina procesů leží na velkoobchodnících nebo výrobcích - prodejci mají jen omezené možnosti ověřit kvalitu své práce. To se týká zejména ztracených nebo poškozených zásilek a také výrobků, které nesplňují základní očekávání.

Dropshipping v elektronickém obchodě. Na co se vyplatí dbát?

Vzhledem k tomu, že model dropshippingu je založen především na provozu skladů - je třeba mít na paměti, že jejich nepostradatelnou součástí jsou také prvky sloužící ke skladování a přepravě zboží. Vlajkovými příklady efektivních řešení jsou stohovací a vnořené kontejnery, které v sobě spojují tolik potřebnou odolnost s funkčností potřebnou pro provoz skladu. Prvek, které mohou zvýšit efektivitu logistických procesů, je však mnohem více.

Kontejnery pro použití v dropshippingových skladech

Pokud hledáte výrobky na míru, které se dobře hodí pro váš sklad - podívejte se na kompletní nabídku společnosti Bekuplast. Nezapomeňte, že jsou vám k dispozici také profesionální poradci. Máte-li jakékoli dotazy - zeptejte se jich pohodlně e-mailem nebo telefonicky.

 

Autor příspěvku: Bkuplast, s. r. o:

Monika Sojka - marketingový specialista